Companiile de publicitate critică dur proiectul Primăriei Capitalei de reglemantare a publicităţii stradale

Membrii Asociaţiei Patronale de Publicitate Stradală critică dur proiectul Regulamentului privind publicitatea stradală în Capitală, prezentat recent de autoritățile municipale. Directorii companiilor de publicitate spun că documentul atentează la dreptul la proprietate şi face loc unor scheme de corupție.

Într-un amplu articol, jurnaliştii de la logos.press.md scriu că documentul prevede elimenarea a 95 la sută din numărul total al panouri publicitare. Și asta în condițiile în care companiile din domeniul publicității stradale aduc venituri în buget de peste 27 de milioane de lei anual. Reprezentanții Asociaţiei Patronale de Publicitate Stradală susțin că proiectul Regulamentului pentru publicitatea stradală în Capitală nu indică principalele componente ale publicității stradale, design și imagine, ceea ce va provoca apariția a numeroase erori şi interpretări greşite.

De asemenea, potivit specialiștilor din domeniu citaţi în articol, în document nu există prevederi clare care să explice exhaustiv termenii de autorizare și publicitate. Mai mult, nu există niciun concept de publicitate stradală pe care operatorii de pe piață îl așteaptă ani buni. O altă problemă a documentului este că acesta nu conține niciun mecanism clar pentru extinderea autorizației și, cel mai important, nu este indicat dreptul de prioritate al proprietarului autorizației de a-l reînnoi. Totodată, în proiectul regulamentului nu se spune nimic despre responsabilitatea factorilor de decizie pentru emiterea, reînnoirea și revocarea autorizațiilor, o problemă principala a pieței în ultimii 20 de ani.

Unul dintre cei mai cunoscuți reprezentanți din domneiu, Sandu Osadcenco, proprietar al unei companii de publicitate, a declarat pentru logos.press.md că în ultimii ani Procuratura a pornit mai multe dosare din cauza licitaţiilor care ar fi fost fraudate.

„Regulamentul conține o serie de standarde care nu au nicio legătură cu piața modernă în acest domeniu”. La nivel international există o regulă nescrisă: documentele de reglementare nu conțin și nu pot conține prevederi privind formatele dispozitivelor de publicitate, cum ar fi: 7m x 1m, 1,2m x 1,8m, 2, 5m x 4m. În primul rând, nu este democratic să dicteze formatul în care artistul trebuie să își îndeplinească opera. Numai acest motiv este suficient pentru a se asigura că, în orașele mari din întreaga lume, dimensiunile structurilor de publicitate dispar din reglementări. În al doilea rând, mediul nu este supus standardizării, așa cum este arta vizuală afișată în acest mediu. Nu puteți pune încălţa toată lumea în pantofi de aceeași mărime! În al treilea rând, conformitatea formei arhitecturale, a materialelor și dimensiunilor dispozitivului față de mediul este condiția principală pentru luarea unei decizii. Și aici trebuie înțeles că structura publicitară plasată pe stradă pe 31 august poate fi diferită de cea plasată pe bulevardul Dacia. Pentru că mediul este diferit, iar designul trebuie adaptat mediului”, a declarat Sandu Osadcenco pentru Logos Press.

De asemenea, reprezentanții companiilor susțin că administrația Capitalei își rezervă dreptul de a demola panourile stradale prin mijloace administrative, indiferent de categoria de proprietate pe care sunt aplasate, fără a elibera autorizație de demolare și fără a implica instanțe în acest sens.

Proiectul regulamentului cu privire la publicitatea stradală a fost supus dezbaterilor publice și a provocat mai multe discuții contradictorii în întreagă industrie cu o cifră de afaceri de 80 de milioane de lei și care este concentrată preponderent în Capitală. Noul document prevede divizarea orașului în trei zone: centrală, limitată și extinsă. În zona centrală, instalarea panourilor publicitare va fi complet interzisă, în celelalte două fiind strict reglementată. Documentul urmează să fie examinat de Consiliul Municipal.

Preluat de la: Publika.md